Read Message  

SUBJECT:Re: Aluminium!
FROM:Anonymous <92.32.*.*>
INFO: 
DATE:2019-08-12 19:36
LINK:http://www.tbg.nu/news_show/215970/6

Det viktigaste är Sadeln. Man vill inte att den ska dra till sig bruna substanser.

Anonymous wrote Re: Aluminium! at 2019-08-12 17:55
> BS Du har gått på argumenten från någon som vill sälja på dig en
> onödigt dyr cykel.
>
> Får man punktering pga genomslag beror det på dåligt pumpade däck i
> relation till belastningen på däcket, ingen annat.
>
> Banta eller gå på skithuset innan du sätter dig på cykeln, det har
> betydligt större betydelse viktmässigt. Kroppsvikten på den som sitter
> på är den dominerande faktorn, en person som väger 90 pannor behöver
> inte bekymra sig över om cykeln väger 10 eller 10,5 kg (eller 15kg),
> han behöver välpumpade däck och framförallt en kraftig konstruktion
> som inte säckar ihop p g a hans (över-)vikt.
>
> En standardcykel ska ha 3,5-4,5 bar i däcken, med kvalitetsdäck med
> många cordlager kan man ha ännu högre tryck, förutsatt att fälgen tål
> det.
>
> En racercykel med kanttrådsdäck ska ha ~7 bar, med tubdäck ~9 bar.
> Förutom eliminerad punkteringsrisk så minskar rullmotståndet drastiskt
> med rätt tryck i däcken. Däckfabrikanter brukar rekommendera en
> nedsjunkning på c:a 15% som en lagom kompromiss mellan komfort och
> rullmotstånd. Det finns tumregler för hur man beräknar rätt tryck. T
> ex för racerdäck 700*23 så brukar man dividera vikten med 10 + 0,5
> extra, dvs väger ekipaget 70 kg: 70/10 + 0,5 = 7,5 bar, för 80 kg:
> 8/10 + 0,5 = 8,5 bar.
>
> Här finns en kalkylator för beräkna rätt däcktryck för kanttrådsdäck
> i relation till vikt och bredd på däcket:
> http://msaweb.se/Cykel/cykeln/ber_tryck.htm
>
> Har man inte tillgång till en pump med tryckmätare, kan man förutom
> att känna på däcket, testa genom att ställa sig upp i en uppförsbacke
> och trycka till ordentligt med några snabba tramptag, om däcken då
> sviktar och känns 'svampiga' har man för lågt däcktryck.
>
> I speciella situationer, t ex cykeltävlingar på grusväg eller
> kullerstensvägar trycker man i 11-12 bar i tubdäcken för att minska
> punkteringsrisken, det blir stötigt och obekvämt men det tar man gärna
> för att slippa punktering.
>
> För cykling med MTB i terräng gäller andra normer, eftersom man
> prioriterar grepp framför rullmotstånd, och därför använder lägre
> tryck.
>
> Enda gången cykelns vikt har betydelse är vid acceleration och i
> branta och långa backar uppför, så tänker du inte tävla eller cykla i
> alperna kan du glömma vikten.
>
> Anonymous wrote Re: Aluminium! at 2019-08-12 13:29
> > Den ska vara av aluminium (pga lägre vikt = mindre tryck mot däcken =
> > färre hål i däcken!), annars får det vara!
> > Iofs, då blir den kanske oftare stulen av Zigenare?

CURRENT THREAD FROMWHEN
Apan har ingen Cyckel! Anonymous 13 days ago
   Re: Apan har ingen Cyckel! Anonymous 13 days ago
   Aluminium! Anonymous 13 days ago
      Re: Aluminium! Apachez 13 days ago
      Re: Aluminium! Anonymous 13 days ago
         Re: Aluminium! Anonymous 13 days ago
         Re: Aluminium! Anonymous 13 days ago

Webmaster: Apachez