Read Message  

SUBJECT:Re: Aluminium!
FROM:Anonymous <46.194.*.*>
INFO: 
DATE:2019-08-12 17:55
LINK:http://www.tbg.nu/news_show/215970/5

BS Du har gått på argumenten från någon som vill sälja på dig en onödigt dyr cykel.

Får man punktering pga genomslag beror det på dåligt pumpade däck i relation till belastningen på däcket, ingen annat.

Banta eller gå på skithuset innan du sätter dig på cykeln, det har betydligt större betydelse viktmässigt. Kroppsvikten på den som sitter på är den dominerande faktorn, en person som väger 90 pannor behöver inte bekymra sig över om cykeln väger 10 eller 10,5 kg (eller 15kg), han behöver välpumpade däck och framförallt en kraftig konstruktion som inte säckar ihop p g a hans (över-)vikt.

En standardcykel ska ha 3,5-4,5 bar i däcken, med kvalitetsdäck med många cordlager kan man ha ännu högre tryck, förutsatt att fälgen tål det.

En racercykel med kanttrådsdäck ska ha ~7 bar, med tubdäck ~9 bar. Förutom eliminerad punkteringsrisk så minskar rullmotståndet drastiskt med rätt tryck i däcken. Däckfabrikanter brukar rekommendera en nedsjunkning på c:a 15% som en lagom kompromiss mellan komfort och rullmotstånd. Det finns tumregler för hur man beräknar rätt tryck. T ex för racerdäck 700*23 så brukar man dividera vikten med 10 + 0,5 extra, dvs väger ekipaget 70 kg: 70/10 + 0,5 = 7,5 bar, för 80 kg: 8/10 + 0,5 = 8,5 bar.

Här finns en kalkylator för beräkna rätt däcktryck för kanttrådsdäck i relation till vikt och bredd på däcket:
http://msaweb.se/Cykel/cykeln/ber_tryck.htm

Har man inte tillgång till en pump med tryckmätare, kan man förutom att känna på däcket, testa genom att ställa sig upp i en uppförsbacke och trycka till ordentligt med några snabba tramptag, om däcken då sviktar och känns 'svampiga' har man för lågt däcktryck.

I speciella situationer, t ex cykeltävlingar på grusväg eller kullerstensvägar trycker man i 11-12 bar i tubdäcken för att minska punkteringsrisken, det blir stötigt och obekvämt men det tar man gärna för att slippa punktering.

För cykling med MTB i terräng gäller andra normer, eftersom man prioriterar grepp framför rullmotstånd, och därför använder lägre tryck.

Enda gången cykelns vikt har betydelse är vid acceleration och i branta och långa backar uppför, så tänker du inte tävla eller cykla i alperna kan du glömma vikten.

Anonymous wrote Re: Aluminium! at 2019-08-12 13:29
> Den ska vara av aluminium (pga lägre vikt = mindre tryck mot däcken =
> färre hål i däcken!), annars får det vara!
> Iofs, då blir den kanske oftare stulen av Zigenare?

CURRENT THREAD FROMWHEN
Apan har ingen Cyckel! Anonymous 13 days ago
   Re: Apan har ingen Cyckel! Anonymous 13 days ago
   Aluminium! Anonymous 13 days ago
      Re: Aluminium! Apachez 13 days ago
      Re: Aluminium! Anonymous 13 days ago
         Re: Aluminium! Anonymous 13 days ago
         Re: Aluminium! Anonymous 13 days ago

Webmaster: Apachez